Rumoer op de winkelvloer | Urban Outfitters

Sinds 2013 heeft Urban Outfitters een winkel in de Amsterdamse Kalverstraat. Het pand zelf is fantastisch; rauw, ruig met een mooie trap als centraal punt. Opvallend is de combinatie van fashion, cadeau artikelen, boeken, platen en gadgets. De laatste jaren zien we steeds meer lifestyle winkels of conceptstores in een bepaalde stijl . Het leuke aan Urban Outfitters vind ik dat ik gerust mijn tijd kan nemen om rond te kijken, mijn man parkeer ik gewoon op de afdeling met boeken en platen. En de laatste keer merkte ik dat zijn zoon van 20 zich ook met plezier liet parkeren op die afdeling!

 De doelgroep van Urban Outfitters is 18 tot 30 jaar, het assortiment wordt door de winkel zelf als meeslepend en onderscheidend genoemd, ook termen als stylish en bohemian komen voorbij. Wat ook steeds weer terug komt in de omschrijvingen zijn emotie en een band krijgen met de producten. Dat begrijp ik, als je van deze stijl houdt, krijg je een goed gevoel bij de producten van Urban Outfitters door de hele winkel heen. Er wordt één verhaal verteld en het wordt aan jou verteld, zo voelt het. Mooie presentaties, niet teveel producten bij elkaar gepropt, maar overzichtelijk. Goede thema’s met mooie decoratie.

Op de site van Urban Outfitters kunnen ze dat verhaal nóg beter vertellen. Bijvoorbeeld met een thema als ‘poolparty’. Van opblaasbare flamingo’s tot pizzapunten, met drijvende bekerhouders, zwemshorts, waterdichte camera’s, noem het maar op. Je krijgt meteen zin in een feestje bij een zwembad! Verkopen op thema blijkt toch best lastig te zijn in de fysieke winkel. Als je de foto’s bekijkt zie je dat het idee van poolparty niet uit de verf komt op het moment dat je één van de producten opblaast en bij een presentatie legt. Ik vond het leuk gevonden en een eyecatcher toen ik in de winkel was, maar ik had geen idee dat er een heel assortiment in dit thema te koop was. Creatief gezien super presentaties, maar commercieel valt er af en toe nog wel iets te verbeteren. 

In de winkel heb je maar een beperkt aantal vierkante meters. Daarom is het van belang om een duidelijke keuze te maken in wat je wel en wat je niet wilt laten zien. En wat je wel laat zien, laat je groots en meeslepend zien. 

 Dan is het handig om te checken of het verhaal dat je wilt vertellen wel aankomt bij de ontvanger, bij je klant. Want bij een onduidelijk verhaal begrijpt je klant het niet en wordt de transactie meteen moeilijker. Niet alleen op internet klikt de klant weg, ook in de winkelstraat is deze zo vertrokken!